2011-10-17

Angaende en nagot luddig framtid

Ja, luddigt vare har. Varre an en gammal sliten teddybjorn. Det har sin charm. 
.
Har sitter jag alltsa i Goa, i en stad som heter Candolim. Candolim ar litet, och ganska trevligt. Skulle jag tro. Om man kan se den sidan av det. 
.
Saken ar den, att innan vi begav oss hit kande vi att det skulle bli skont med lite tid i Goa. Nagra dagar nar man kunde ga i shorts, och skippa langbyxor och tackta axlar. Ett tag nar man kunde springa pa andra backpackers av olika nationaliteter, och dela sina historier och sitt rotlosa levnadssatt med. Men Goa far mig att bli lite allergisk, i uppriktighetens namn. For har har Indien blivit som-varsomhelst-annars
.
Inte helt, naturligtvis. Men det ar en semesterort. For massvis med Indier och massvis med andra. Dock ar det lagsasong for de andra nu, och stallet ar mest fyllt av Indiska turister som vill leva ut en vecka i vasterlansk livsstil. Eller, deras tolkning av det. 
.
Det vimlar av forsaljare av saval falska traimitationer, klader och droger. Kopte en troja igar, men utover det kanner jag inget vidare kopsug nar det kommer till nagot som bjuds i tidigare namnda kopkategorier. Attityden har ar annorlunda med. Mer inkastar-attityd och det anses vara okej att forsoka lura turisterna tills deras fickor ar tomma. Har lite svart att ta det, helt enkelt. Ett exempel gallande attityd - stotte pa en snubbe igar som vagrade sluta prata. En givande konversation, som gick ungefar sahar: 
.
Snubbe: "Hello mam, where are you from?"
Moi, uppgiven stil: "Hello.... From Sweden"
Snubbe: "Oh, you're from Sweden! We love swedes!" 
Trott svenne: "Oh, really..."
Snubbe: "Yes! We love the Swedes, the people from the UK and the people from Finland"
Annu trottare svenne: "Well.. that's nice... I suppose" 
Snubbe som inte fattar vinken: "Yes! But we don't like the russians" 
Trott och alltmer irriterad tjej: "Ok? So what's wrong with the russians?"
Snubbe: "Eh, you know, they're in the maffia" 
Sista tappert forsok fran min sida innan det brister: "Really? All of them?" (bjussade aven helt gratis pa en omgang drypande sarkasm)
Snubben: "No... maybe not all of them. But most of them!" 
.
Sa gick konversationen. Sen gick jag. Nagon matta far det vara. 
.
Luddigheten som tidigare namndes galler mest den snaraste framtiden, men det verkar som att det blir Mumbai pa fredag. Nattbuss dit fran Goa, och efter nagra dagar dar skall vi forsoka ta oss till Nagpur dar vi ska bo med en gammal utbytesstudent-kamrat man samlat pa sig genom aren. 
.
Nu har vi hyrt scooter och skall erovra Goas vagar (no worries mor och far, vi har hyrt hjalmar med, tom betalat extra for att fa varsin!) Far la se hur det gar. Tror vi skall forsoka ta oss in till Goas huvudstad, Panjim och aven se "Old Goa" som skall finnas i narheten. Igar luffade vi runt pa var scooter i de mer narliggande byarna och smastaderna. 
.
Kramar till Sverige-land! 

4 kommentarer:

  1. Vi är sååå glada att ni använder hjälm. Så att inte hackspettarna kommer. Det var ju synd att Goa inte verkar indiskt. Vi hade också trott att ni skulle få en slapp vecka där.... Pussar och kramar

    SvaraRadera
  2. Pussss pusss trist men tycker inte så synd om er:P
    Bra också att ni inte investerar loss i droger och har hjälm som sagt var!;)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Med min bakgrund som internationellt meriterad kontrollant och dessutom bördig från en släkt där man gärna förhåller sig neutral så har jag legat lågt ett tag.
    Jag tänker dock ge mig in i detta sociala media lite mer i framtiden.
    Tråkigt att Goa inte var vad du tänkt dig. Jag kände samma sak sist vi var på Kanarieöarna, visst blir man besviken. Du skulle stannat hemma för här blir man aldrig besviken. Här är allting som vanligt. Här är mörka kvällar, kallt regn, politiker som roffar nyheter om greker som strejkar sig i form, ja vad kan man mer önska? nej jag lider med dig. Ta det försiktigt och gör inget jag inte skulle gjort, så missar du inte så mycket.
    Här är förresten en historia som säkert går hem i Indien.
    Vilket är Indiens vanligaste fisk?
    Sik
    Alla halsar
    Din favoritmorbror

    SvaraRadera
  4. Håller med Iko, känner inget större medlidande tyvärr :P mohaha. Nä men det verkar ju trist med turismen.Tur ni har tid på er att uppleva andra sidor av Indien ;) Jag vill också åka till Indien! Men håller till godo med era berättelser så länge :) Scoota försiktigt :) Massa pussar och kramar

    SvaraRadera